سرخط خبرها

آیین قدردانی از نویسندگان و شاعران برگزیده ادبیات دفاع  مقدس خراسان  رضوی برگزار شد

  • کد خبر: ۱۰۲۱۶۳
  • ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷
آیین قدردانی از نویسندگان و شاعران برگزیده ادبیات دفاع  مقدس خراسان  رضوی برگزار شد
آیین قدردانی از نویسندگان و شاعران برگزیده ادبیات دفاع مقدس خراسان رضوی هم زمان با روز بزرگداشت شهدا در سالن جلسات فرهنگ سرای کودک و آینده برگزار شد.

شهرآرانیوز - آیین قدردانی از نویسندگان و شاعران برگزیده ادبیات دفاع مقدس خراسان رضوی هم زمان با روز بزرگداشت شهدا در سالن جلسات فرهنگ سرای کودک و آینده برگزار شد. در این رویداد از برگزیدگان جشنواره استانی شعر دفاع مقدس با عنوان «سرو‌های آسمانی» و جایزه ادبی یوسف با حضور مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی و قائم مقام اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی قدردانی شد.

شهادت مضمونی ناب است

سردار حسینعلی یوسفعلی زاده درباره جایگاه شهدا گفت: نام و هویت شهید بر تارک زمین و زمان تاریخ بشر می‌درخشد. شهید حاضر و ناظر و زنده است و خورشیدی است که کتمان شدنی نیست. مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی همه روز‌ها را روز شهید خواند و تصریح کرد: امروز شهید در کشور ما به برکت انقلاب اسلامی، جهاد، ایثار، استقامت و ۴۳ سال فداکاری به عنوان مضمونی ناب شناخته شده است.

سردار حسینعلی یوسفعلی زاده با گرامیداشت یاد و نام ۱۸ هزار شهید خراسان رضوی نیز گفت: هنرمندان، اهالی قلم و تلاشگران عرصه حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و مقاومت باید درباره، ولی نعمت هایشان که شهدا، رزمندگان، ایثارگران و جانبازان هستند، صحبت کنند. او یادآور شد: این حرکت در ساحت جامعه جریان دارد، اما ما گاهی در قلم‌ها و قدم هایمان دچار کم کاری و غفلت می‌شویم و به دلیل مشغول شدن به پیچ وخم‌های زندگی روزمره به سمت اهداف اصلی حرکت نمی‌کنیم. به گفته مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی، این مسیر باید روزبه روز پررهروتر شود تا نام شهدا در بلندای تریبون‌های جهان و وصیتشان در دستورکار همه ما قرار گیرد.

سردار یوسفعلی زاده با یادآوری تذکر رهبر معظم انقلاب در باب غنیمت شمردن حضور رزمندگان و ایثارگران بیان کرد: متوسط سن افرادی که در دفاع مقدس بودند، امروز شصت سال است. ما باید پیش از آنکه دیر شود، آن‌ها را کشف کنیم و درباره شان بنویسیم. او همچنین با اشاره به ظرفیت‌های خراسان برای حضور و نقش آفرینی در عرصه‌های گوناگون هنری و فرهنگی و ادبی گفت: عرصه حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در بستر زمان جاری است و روزبه روز هم تقویت خواهد شد.

از موضوع‌های در دسترس بنویسید

یوسف امینی، قائم مقام اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی نیز در این مراسم بیان کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی برخی مفاهیم به جامعه منتقل شد؛ مفاهیمی که پیش‌تر در فرهنگ اسلامی وجود داشتند، اما در دوره‌های مختلف یا دچار تحریف در تفسیر یا دچار فراموشی شده بودند. یکی از مفاهیمی که در دوران مبارزات و هم پس از پیروزی انقلاب اسلامی تبیین و دوباره تفسیر شد، فرهنگ شهادت بود. او به نویسندگان توصیه کرد: لازم نیست برای تولید آثار به سراغ موضوع‌های شاخص بروید.

درباره هرکدام از موضوع‌هایی که در دسترس است، اثر تولید کنید و برای این کار از خیابان، کوچه، اقوام و خویشان خودتان شروع کنید. امینی برگزاری جشنواره‌های فرهنگ و هنر را اتفاقی مفید و مثبت دانست و گفت: با تولید شعر و داستان‌های باکیفیت می‌توان پیام‌های مختلفی را به جامعه منتقل کرد. ضمن اینکه علاقه‌مندان در حوزه‌های دیگر هم می‌توانند تأثیرگذار باشند.

ارائه گزارشی از ۲ جشنواره

سیده  محبوبه میرصادقی، دبیر اجرای جشنواره‌های شعر دفاع مقدس و جایزه ادبی یوسف، درباره جزئیات این دو رویداد توضیح داد: امسال ۱۸۴۲ اثر به جشنواره شعر «سرو‌های آسمانی» رسید که بعد از ارزیابی ابتدایی ۵۸۳ اثر وارد بخش مسابقه استانی شد. درنهایت پانزده نفر به عنوان افراد منتخب اعلام و آثارشان بدون درنظرگرفتن رتبه به جشنواره ملی ارسال شد که البته متأسفانه هیچ کدام نتوانستند حائز رتبه برتر شوند.

او بیان کرد: در جشنواره ادبی یوسف نیز ۸۳۱ اثر به دبیرخانه رسید که بعد از ارزیابی ابتدایی بیش از سیصد اثر به مرحله نهایی راه پیدا کردند. از این آثار ۹ اثر به عنوان برگزیده استانی معرفی شدند و یک اثر هم در سطح ملی رتبه کسب کرد.
میرصادقی از اهالی ادب و هنر حاضر در این مراسم دعوت کرد تا در عرصه بزرگداشت چهلمین سال آزادسازی خرمشهر، آن گونه که شایسته منزلت این حادثه عظیم است، قلم بزنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->